Χλαμύδια

Τα χλαμύδια είναι μια παθηση ιδιαίτερα συνηθισμένη στους εφήβους. Τα υπεύθυνα βακτηρίδια (Χλαμύδια Trachomatis) μεταδίδονται με κάθε μορφής σεξουαλική επαφή και εγκαθίστανται στην ουρήθρα, το ορθό αλλά κατά προτίμηση στον τράχηλο της μήτρας. Από εκεί μπορεί να ¨μετακινηθούν¨ προς το εσωτερικό αυτής και τις σάλπιγγες. Εκεί προκαλούν τοπική μόλυνση και φλεγμονή (ενδομητρίτιδα, σαλπιγγίτιδα) οι οποίες ενδέχεται μελλοντικά να προξενήσουν σοβαρές επιπλοκές όπως υπογονιμότητα ή/και εξωμήτρια κύηση. Σπανιότατα η χλαμυδιακή μόλυνση μπορεί να προκαλέσει ηπατίτιδα, πνευμονία, επιπεφυκίτιδα.                                                                                  Το μικρόβιο επίσης, σε αρκετά μεγάλο ποσοστό κατά τη διάρκεια του φυσιολογικού τοκετού, μεταδίδεται από την μολυσμένη μητέρα στο νεογνό προκαλώντας του επιπεφυκίτιδα ή/και πνευμονία κατά τις πρώτες εβδομάδες/μήνες της ζωής του.

Ποιοι διατρέχουν κίνδυνο μόλυνσης από χλαμύδια

Αυξημένο κίνδυνο λοίμωξης από χλαμύδια διατρέχουν εξίσου σεξουαλικά δραστήριοι άνδρες και γυναίκες ιδιαίτερα όταν:

>  Δεν κάνουν χρήση προφυλακτικού,

>  Έρχονται σε σεξουαλική επαφή με άτομο που έχει διαγνωσθεί με ΣΜΝ,

>  Έχουν περισσότερους από έναν σεξουαλικούς συντρόφους.

Τι συμπτώματα προκαλούν τα χλαμύδια

Οι περισσότερες μολυσμένες γυναίκες ειναι ασυμπτωματικές. Όταν εκδηλώσουν συμπτώματολογια αναφέρουν στο γυναικολόγο, μη ειδικά για τα χλαμύδια ήπια συνήθως συμπτώματα όπως τσούξιμο / πόνο κατά την ούρηση, αυξημένη (βλεννοπυώδη) έκκριση κολπικών υγρών. Το πιο συνηθισμένο πάντως σύμπτωμα ειναι η αιμορραγία μετά την σεξουαλική επαφή.

Πως διαγιγνώσκονται τα χλαμύδια

Τα συμπτώματα της γυναίκας και η γυναικολογική εξέταση θα θέσουν την υποψία της νόσου όμως η διάγνωση (επιβεβαίωση της μόλυνσης) γίνεται εργαστηριακά. Οι καλλιέργειες (από τον τράχηλο ή/και την ουρήθρα) άλλα προτιμότερο οι νεώτερες, μεγαλύτερης ευαισθησίας, ακρίβειας και ειδικότητας εξετάσεις αποκαλύπτουν τελικα τη νόσο. Σε θετική απάντηση και ο σεξουαλικός σύντροφος πρέπει επίσης να ελεγχθεί. Επιπλέον, οι μολυσμένες γυναίκες θα πρέπει να εξετάζονται και για άλλα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα.

Πως θεραπεύονται τα χλαμύδια

Η θεραπεία της νόσου είναι φαρμακευτική. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι ένας αριθμός ασθενών δεν ανταποκρίνεται στην αρχική θεραπεία, επανέλεγχος πρέπει να προγραμματίζεται μερικές εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση αυτής.

Συχνές ερωτήσεις

Είναι τα χλαμύδια πάντα σεξουαλικά μεταδιδόμενα ;

Ναι τα χλαμύδια μεταδίδονται από το μολυσμένο άτομο στον σεξουαλικό σύντροφο με κάθε μορφής σεξουαλική δραστηριότητα.

Μπορεί να ¨κολλήσεις¨ χλαμύδια από τουαλέτες ;

Τα χλαμύδια δεν μεταδίδονται δια της απλής επαφής όπως το φιλί, η αγκαλιά ή από καθίσματα τουαλέτας, πετσέτες, πισίνες, μαχαιροπίρουνα κ.α.

Πόσο καιρό μπορεί να έχεις χλαμύδα χωρίς να το γνωρίζεις ;

Οι περισσότερες γυναίκες που έχουν χλαμύδια δεν παρατηρούν συμπτώματα. Τα συμπτώματα, εάν εμφανιστούν, παρουσιάζονται συνήθως 1 έως 3 εβδομάδες μετά την, χωρίς προφύλαξη, σεξουαλική επαφή ή και πολλούς μήνες αργότερα. Κάποιες φορές τα συμπτώματα μπορεί να εξαφανιστούν έπειτα από μερικές ήμερες.

Μπορεί τα χλαμύδια να θεραπευτούν χωρίς φάρμακα ;

Είναι πολύ σπάνιο το ανοσοποιητικό σύστημα να αντιμετωπίσει από μόνο του τη μόλυνση από τα χλαμύδια. Εάν δεν ληφθεί φαρμακευτική θεραπεία η νόσος μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία.